Monday 16 January 2017

Day 9 : Edinburgh - Liverpool


Pagi hari ke 9, kami keluar lambat sikit sebab takde terikat dengan tiket-tiket yang dah dibooking dan travel plan agak santai hari ini. Destinasi pertama mestilah ke Edinburgh Castle. Parking kereta di area public parking (Q Parking) yang tak jauh daripada castle. Pagi-pagi pergi masih tak ramai orang, tiket tak beli online so terus beli di walk in counter. Harga tiket ialah £16.50. Agak mahal jugalah semata-mata untuk masuk ke castle. Kalau nak beli online pun ada dijual di Edinburgh Castle web.  Edinburgh castle ni macam castle-castle yang lain tapi cantik sebab terletak di atas bukit.


Edinburgh Castle - pandangan belakang (dari tempat parking).

Edinburgh Castle - pandangan depan.

View dari lubang meriam dalam castle.

Top view Edinburgh city from castle.





View dalam castle.



Suasana dalam castle - ramai juga orang.




Tumpang bergambar depan Governor’s House - dalam castle.


Royal Mile yang meriah.

Royal Mile.

Ada garden dalam city.


Ada Hop On Hop-Off Bus bagi yang berminat.



Hard Rock Café Edinburgh.









Kami pusing-pusing dalam castle, pastu keluar jalan-jalan di Royal Mile yang berada di depan castle tu.  Kami jalan sampai ke Hard Rock Café, macam biasa cari t-shirt sehelai dua. Di Royal Mile sangat meriah dengan tourist dan banyak jual souvenirs seperti fridge magnet dan Scotland's shortbread. Rasa-rasa dah puas round di Edinburgh dan sempat lunch kebab di Kurdish shop area Royal Mile, kami bergerak ke Edinburgh Mosque sebelum meneruskan perjalanan ke Liverpool. Parking yang dikenakan agak mahal juga (tak ingat berapa rasa lebih £10) tapi yang ruginya bila nak keluar, palang tu terus naik tanpa perlu masukkan kad yang telah dibayar tu...maybe hari itu weekend so parking free. Rugi pula tak check dulu. So next time siapa yang parking time public holiday or weekend, check lah dulu kena bayar ke tak.




Mula-mula plan nak solat di Edinburgh Mosque yang tak jauh dari Edinburgh Castle tapi area tu macam susah nak parking. So kami cari mosque yang keluar sedikit dari Edinburgh city. After google, jumpa satu masjid ni dan kami pun solat jamak qasar di situ. Namanya Blackhall Mosque Edinburgh. Parking pun banyak so senang.


Blackhall Mosque, 1 House O'Hill Rd, Edinburgh.



After solat terus gerak ke Liverpool, England yang jauhnya lebih kurang 4 hours drive from Edinburgh. Akhirnya kami tiba di Liverpool lebih kurang 8 malam dan terus check in di Z Hotel. Z Hotel ini agak baru dan terletak betul-betul di Liverpool city centre dan parking pun kena parking di public parking (Q Parking) yang tak jauh dari hotel dan nasib baik dapat flat rate dari hotel, so cuma bayar £8 for 24 hours.


Welcome to England….Bye Scotland…





No comments:

Post a Comment