Tuesday 5 May 2020

Road Trip Iceland & Switzerland Oct 2017

Salam semua, kali ini nak share kisah road trip kami ke Iceland & Switzerland pada October 2017. Ini kira throwback lah. Ambil masa agak singkat lama nak siapkan blog kali ini sebab percutian agak panjang. Draft dah siap lama tapi tak sempat nak sempurnakan. So beri laluan kepada blog-blog ke tempat lain dulu ya. Blog ini agak panjang dan ada daily page sepanjang 14 hari trip...so semoga istiqamah dan enjoy baca pengalaman kami di sana. Ok belanja dulu intro photo Iceland & Swiss....nantikan photo-photo lain di page seterusnya.


Ice on land....Iceland...ni photo di Diamond Beach

Ini pula Swiss....Oeschinensee Lake

Persediaan road trip ini dibuat lebih kurang 3 bulan sebelum percutian. Setelah bincang-bincang nak pergi mana tahun 2017 ini kami dengan sepakatnya memilih Iceland & Switzerland atau nama pendeknya Swiss. Kenapa Iceland & Swiss ya? Haha sebab pengaruh filem Dilwale dan nak tengok aurora maka Iceland lah menjadi pilihan. Swiss pula sebab follow instagram Kina Omar, dia dan husband pergi Swiss macam cantik je. Last year (2016) pergi Scotland pun sebab terpengaruh dengan instagram dia juga.


Kat mana Iceland ini?....Haa boleh refer map...hampir di hujung dunia

Ini pula Switzerland...terletak di tengah-tengah Europe...negara yang tiada laut...gunung banyak

Maka, misi mencari tiket murah pun bermula. Macam biasa, guna apps Skyscanner untuk cari tiket terbaik. Setelah sebulan hunting tiket, maka kami memilih Oman Air untuk fly dari KL ke Zurich (Swiss) (return), Icelandair dari Zurich ke Reykjavik (Iceland) dan Easy Jet dari Reykjavik ke Geneva. (Swiss). Details flight seperti di bawah :


Harga flight untuk dua orang

Kami pilih Oman Air business class sebab harga dia quite reasonable for business class tak macam airlines lain yang lebih RM10K. Sejak umur dah meningkat ini bila travel long distance journey, rasa mudah letih so pilihlah business class. Tiket ke Iceland pun agak mahal juga ya. So kena rajin-rajin lah survey.

Untuk hotel pula, macam biasa semua hotel di booking melalui Agoda. Ha kenapa tak booking melalui Trivago? Sebab nak collect point untuk Agoda. Memang sebelum-sebelum ini guna Agoda so maintain Agoda je lah. Ini pula list hotel sepanjang trip kali ini.


List hotel dan rate di Iceland & Swiss

Sebab ini adalah road trip maka kenalah sewa kereta. Kami sewa kereta melalui Lotus Car Rental untuk trip di Iceland dan melalui Europcar untuk trip di Switzerland. Orang kata di Switzerland tidak perlu sewa kereta pun tak apa sebab public transport nya sangat efficient, tetapi kami sewa juga sebab mengenangkan beg yang banyak. International driving license pun perlu ya untuk drive di Iceland & Swiss. Ada yang kata tak perlu tapi untuk lebih yakin maka kami dapatkan International Driving license di JPJ dengan bayaran RM150 valid untuk setahun. Antara negara yang perlu international driving license ialah Korea & Jepun. Time booking, kami memilih kereta Golf, tapi nanti time actual kita tengok dapat kereta apa pula. Based on experience selalu je tak dapat kereta seperti yang dibooking.


Rate car rental di Iceland & Swiss

Untuk wifi pulak kami sewa portable modem dengan Trawire (Iceland) dan iSpot Connect (Swiss). Booking online je nanti mudah terus pergi ambil. Mana boleh tiada internet sepanjang trip. Sesat nanti.


Wifi & portable modem yang disewa
Pencarian itinerary pun bermula dengan surf blog-blog yang ada dan refer to web Pinterest dan Tripadvisor untuk tengok tempat-tempat menarik. Setelah berpulun study maka terhasillah itinerary seperti berikut untuk trip selama 14 hari 13 malam ini :

Program untuk 14 hari


Entrance fee rate tempat-tempat yang menarik

Bila nak berjalan ini, perkara yang paling malas nak dibuat ialah packing barang. Untuk memastikan tiada barang yang tertinggal kena lah ada checklist. Bekalan makanan pun kena bawa dari Malaysia. Makanan halal di Iceland sangat susah, rasanya ada 1 atau 2 kedai je itupun di Reykjavik. Di Swiss rasa tiada masalah untuk cari makanan halal. Masalahnya mahal je lah. Kami bawa bekal Brahims, sardin, can foods, telur rebus dan juga roti.


1 beg makanan....ada juga yang nak tumpang ikut

Bekalan ubat pun jangan lupa ya...boleh ambil di klinik atau farmasi. Kalau kurang sihat waktu travel at least dah standby ubat-ubat yang basic dan tak perlu nak cari farmasi. Travel Insurance pun jangan lupa ya, macam biasa saya ambil Takaful Etiqa. Bila preparation dah siap, apa lagi jom terbang...


Jom terbang...ini flight Icelandair...

Jom jengah page seterusnya di sebelah........

1 comment:

  1. salam, bestnyaa tengok complete details akak. saya nak kesana hujung bulan nov ni, so mulaa laa recce blog2, so far akak punya paling details dengan rate semua, cuma taksure rate still remain or increase. thank youu, i love it! :)cuma nak tanya soalan pasal ke zurich, takut takterbalas pulak nak tanya pasal fondue halal hehe

    ReplyDelete