Tuesday 5 May 2020

Day 1 : KL- Zurich (Switzerland)

Flight Oman Air ke Zurich dari KLIA jam 9.30 pagi, so kami bertolak dari Melaka lebih kurang jam 5 pagi. Kali ini mak dan adik yang hantar sebab nak travel lama dan memang rugi lah kalau parking di KLIA. Process check in berjalan lancar dan tidak ramai orang pagi itu. Kami sempat breakfast di MAS Lounge. Oman Air tiada lounge sendiri di KLIA so share dengan MAS Lounge.


Lepak dulu di MAS Lounge

Ringan-ringan dulu

1st time naik Oman Air ni..

Flight kami ke Zurich ini akan transit di Muscat, Oman selama 2 jam dan selepas itu sambung fly ke Zurich. Total journey lebih kurang 15 jam dan akan tiba di Zurich pada jam 8 malam.

Oman Air Business Class not bad juga tapi makanan dia kurang sikitlah jika dibandingkan dengan Turkish Airlines yang siap ada foods on trolley yang kita boleh handpick sendiri. Apa pun, Alhamdullilah penerbangan hari itu berjalan lancar dan tiada turbulence sangat. So layan photos dalam flight dulu ya. Sorry banyak gambar food je...dah itu je aktiviti yang ada 15 jam dalam flight selain tidur dan tengok movie.


Oklah selesa juga...legroom luas

Selfie dulu sebagai kenangan
Breakfast ringan-ringan dulu



Makan lagi

Makan-makan

Makan berat sikit
 Akhirnya tiba di Muscat Airport, Oman

 Oman Air Lounge...tak larat makan dah...

 Standby untuk ke Zurich Airport pula

 Nampak baru sikit flight ni...jom ke Zurich

 Dah ready dengan bantal

 Makan ringan dulu


 Makan berat pula


Ok last tak larat nak makan lagi

Tiba di Zurich International Airport tepat seperti yang dirancang. Kami akan bermalam satu malam je dulu di Zurich sebab esoknya paginya kami akan fly ke Reykjavik, Iceland. Memandangkan luggage kami agak banyak (sebab bawa food banyak) iaitu 2 beg besar dan 2 beg kecil, maka En. Suami suggest supaya beg besar simpan di airport je dan tak perlu bawa ke hotel malam itu. Selepas selesai urusan immigration dan dapat beg, kami pun ronda-ronda Zurich Airport ini untuk cari luggage store. Besar Zurich Airport ini silap-silap boleh sesat. Mula-mula kami pergi ke bahagian luggage locker. Yang ini self service just perlu masuk coin je tapi malangnya beg besar kami tak muat dalam locker itu so kena cari luggage store yang ada attendant. So kami pergi ke sana (different floor) dan simpan beg di situ. Rate untuk storage tak ingat dah berapa tapi oklah tak semahal mana kalau compare dengan hassle nak bawa beg banyak-banyak.


Tempat simpan luggage yang guna coin

Yang ini ada orang jaga...unlimited luggage size
Bertingkat-tingkat Zurich Airport ini..

Selepas selesai urusan menyimpan bag, kami pun cari hotel shuttle waiting area sebab hotel yang kami book untuk malam ini ialah hotel Stay@Zurich Airport Hotel. Hotel ini ratenya quite reasonable (rate refer 1st page blog Iceland & Swiss ini) dan yang penting ada free shuttle. Sampai di hotel urusan check in selesai (check in di Movenpick hotel) dan kami terus ke Stay@Zurich hotel yang berdepan dengan Movenpick hotel itu. For info, hotel-hotel di Swiss ada city tax ya so kena bayar lah seorang CHF5 untuk 1 malam. Malam itu, kami berehat sepenuhnya sebab road trip akan bermula esok...Ok good night tak sempat ambil gambar hotel sebab dah malam plus penat dan jet lag sudah....

No comments:

Post a Comment