Friday 21 February 2020

Kisah Pecutian Ke Surabaya - Bromo (1 - 5 Jan 2020)

Salam semua, kali ini saya nak share pengalaman bercuti ke Surabaya - Bromo Indonesia sempena cuti tahun baru 2020. Seperti biasa bila cuti new year je rasa gatal nak bercuti di mana-mana. So sempena tahun 2020 ini kami sepakat untuk ke Surabaya Indonesia sebab kos pun bajet-bajet dan mampu milik.


Sebab utama nak lihat view inilah...Mt Bromo (photo google)....tunggu dapat tengok ke tak....hehe

Dekat je tak jauh...lebih kurang 3 jam

Persediaan trip ke Surabaya ini tak mengambil masa yang lama sebab last minit baru boleh confirm. Bila last minit ini harga tiket flight memang mahal banyak lah. After compare MAS dan Air Asia harga lebih kurang je so kami pilih MAS. Harga tiket flight ialah RM 766. Kalau beli awal rasa boleh dapat bawah RM500 dan flight ke Surabaya ini memang banyak dan hari-hari ada.


Ada discount sikit jika guna Public Bank Credit Card

Ok selesai tiket flight, kita survey ground package pula. Macam biasa survey beberapa quotation yang deal direct dengan local ejen di Surabaya. Setelah dibelek-belek dan malas nak fikir lagi kami ambil pakej dari Agent Wisata Bromo (boleh check FB) dengan details seperti di bawah. Pakej private berdua agak mahal sedikit dan kalau pergi beramai-ramai boleh dapat harga yang lebih murah.


Itinerary di sana nanti

Harga package

Untuk hotel pula kami booking sendiri sebab nak dapatkan point Agoda dan rebate Cash Back. Lagipun survey ground package with hotel and without hotel macam lagi jimat booking hotel sendiri dan plus boleh pilih hotel yang kita berkenan. 


Booking Agoda melalui ShopBack....banyak RM yang dah terkumpul...

Senarai hotel untuk 4 malam seperti di bawah.

  • Day 1 - Ijen View Hotel, Bondowoso
  • Day 2 - Bromo View Hotel, Probolingo
  • Day 3 - Alpines by Artotel, Malang
  • Day 4 - Bumi Surabaya City Resort, Surabaya

Hotel malam pertama dan kedua based on agent’s recommendation sebab senang untuk aktiviti seterusnya.

Untuk internet pula, kami bawa portable modem dari Malaysia. So sampai sana cari simcard je.
Modem yang banyak berjasa & simcard beli di Bromo

Ok semuanya sudah ready, silalah tukar duit ya. Rate pertukaran semasa lebih kurang sejuta INR = RM 300, so bolehlah berangan jadi jutawan sekejap.


Nampak banyak sebab nak bayar duit package sekali...juta-juta..

Last sekali benda yang sangat penting ialah insurance. Since annual travel insurance last year dah expired so sempena tahun baru ini kita apply new travel insurance. Macam biasa buat dengan ejen terbaik Puan Noha (FB Noha MdSupian) untuk insurance Takaful Etiqa 360.

Ok semua sudah ready jom kita tengok apa ada di Surabaya - Bromo ini....mari jengah page sebelah...

No comments:

Post a Comment