Sunday 22 September 2019

Day 2 : London (17 June 2019)

Hari untuk ambil award ialah pada 18 Jun 2019 malam, so hari ini (17 Jun) ada full day untuk explore London City. Kami stay di area Excel so agak jauh juga dari London city center. Kalau naik train  / tube dalam 40 minit.


Breakfast nasi lemak kopi ratu & kopi badang

Ready untuk explore London

Pagi after breakfast Nasi Lemak pak Brahims, kami memulakan aktiviti explore kota London. Tempat pertama yang dituju ialah Leicester Square untuk collect London Pass. 


Dekat je train station dengan hotel

View hotel dari train station Elizabeth Line

Tengah study train / tube map

Complicated ke? Ha ha mudah je
Tempat collect London Pass

London Pass ini kami book thru web Klook so just perlu collect the pass saja. Details London Pass ini boleh check dalam London Pass Web atau Klook. London Pass ini kiranya kita boleh masuk any attractions yang listed for free. Tapi takdelah free sebab kita dah beli London Pass ini cuma berbaloi kalau kita dapat pergi semua attraction places yang ada. So kena pandai-pandai plan time. London Pass yang kami ambil valid untuk 2 hari dan termasuk Oyster Card (public transport card), so tak perlu risau nak bayar apa-apa transport as long dalam zone yang dibenarkan. Actually kami pernah beli London Pass waktu first time ke London dulu-dulu. So this time, just nak focus untuk tempat yang tak sempat cover lagi.


Dah collect London Pass jom explore...
List attractions London Pass (boleh refer pada London Pass apps)
 Jom jalan ke tube station

                                    Double-decker bus

Selepas dah dapat London Pass, first destination ialah Emirates Stadium. Peminat Arsenal mesti kenal stadium ini. Saya bukanlah football fan pun tapi saja je suka gi stadium. Ini stadium yang ke 4 pernah kami visit. Pernah visit Stamford Bridge Chelsea (En. Suami fan Chelsea), Liverpool, Old Trafford Manchester United, Swansea dan Real Madrid Stadium. So layan je photos dalam stadium.


Stop di Arsenal Station untuk ke stadium

Sampai akhirnya
Dalam stadium



Happy dapat masuk changing room

Coach tengah bagi instruction

Model padang

Acah-acah press conference

Visit club store pula

Window shopping je
Round stadium dah selesai, kami pilih untuk ke ArcelorMittal Orbit pula. Saja je nak ke sini sebab belum pernah pergi lagi. Agak jauh juga dari Emirates Stadium dan kena beberapa kali tukar train. Sebelum ke sana kita isi perut dulu makan kebab di area Caledonian Road. Besar sungguh portionnya tapi habis juga.


Ha boleh habis ke?

Inilah kedai nya

Akhirnya kami tiba di ArcelorMittal Orbit, jauh juga jalan dari Stratford train station tapi ok je sebab jalan di celah-celah shopping complex. Area ini adalah area sukan Olympic London 2012.


Busy station ni

Short cut dalam shopping complex

Dari jauh dah nampak

West Ham Stadium area ini juga

Jom naik.....naik lif lah

View London city dari kejauhan

World’s longest tunnel slide

Ada berani?

Turun tangga je lah

London Aquatics Centre pun ada di sini

Selesai naik tower, kami gerak ke London City Center pula. Dah sampai city center, tempat yang iconic mestilah London Bridge atau London Tower (nama yang sebenarnya). Sempat lah naik cruise di Thames River satu round.


Ambik jangan tak ambik photo London Bridge ni

Atas bridge....ramai orang

View lain London Bridge @ Tower Bridge

Naik cruise pusing sungai

Besar boat cruise...ramai boleh naik

Big Ben penuh scaffolding

London Eye

Actual London Bridge

The Shard & HMS Belfast ship

Maghrib masuk agak lewat iaitu jam 9.30 malam (time summer kan), so kami takdelah rushing nak cari tempat solat. Sempat sampai di hotel jam 8.30 malam untuk solat jamak takdim zohor/asar walaupun di akhir waktu.

Hari pertama, London Pass tak banyak digunakan sebab hari bermula agak lambat (collection counter buka jam 10 pagi). So next time siapa yang beli London Pass boleh collect sehari lebih awal sebab the next day dah boleh terus utilize.

Berakhir day 1 di London. Ok boleh lah walaupun tak cover banyak tempat. Esok masih ada...

No comments:

Post a Comment