Monday 5 November 2018

Part 10 : Aktiviti di Madinah


Selain daripada aktiviti ibadah, terdapat juga aktiviti sampingan yang lain di Madinah.

1)  Ziarah Luar
Ziarah Luar ini termasuk di dalam pakej TMTT. Antara tempat lawatan ialah Masjid Quba. Ada hadis yang menyatakan kalau berwuduk dari rumah dan solat 2 rakaat di Masjid Quba, pahalanya seperti mengerjakan umrah. Selepas itu lawatan ke Bukit Uhud dan kawasan perkuburan Uhud. Seramai 70 sahabat syahid sewaktu peperangan Uhud ini. Seterusnya lawatan ke kebun kurma di mana jemaah boleh makan sebanyak mana kurma yang mampu dimakan dan memborong kurma-kurma yang ada. Harganya standard lah dan mahal sedikit daripada pasar kurma. Kami tak beli kurma di sini sebab dah order kurma ajwa dan ambar daripada ustaz yang diyakini betul-betul dari tanah haram Madinah.



Masjid Quba


 Kedai Ladang Kurma

Selfie di Ladang Kurma

Masjid di Bukit Uhud 
 Ada kedai-kedai di kawasan Bukit Uhud
Panas sangat makan aiskrim dulu



2) Ziarah Masjid Nabawi
Ziarah Masjid Nabawi ini adalah program pakej TMTT di mana Ustaz akan bawa mengelilingi masjid, perkuburan baqi, Taman Bani Saedah dan pasar kurma yang berhampiran dengan masjid. Tapi kami tak join ziarah ini sebab nak masuk ke Raudhah selepas subuh.

Taman Bani Saedah

3) Ziarah ke Madain Salleh
Ini juga salah satu program tambahan TMTT. Madain Salleh terletak agak jauh iaitu lebih kurang 3.5 jam perjalanan sehala. Madain Salleh ini adalah kawasan di mana kaum Nabi Salleh iaitu kaum Samud dilaknat Allah di atas keangkuhan mereka. Untuk ke Madain Salleh ini perlu mendapat pas khas dari kerajaan Arab Saudi dan pegawai Saudi pun ada follow sekali di dalam bas. Sewaktu perjalanan balik, bas kami dilanda ribut pasir yang kuat. Macam itu rasa agaknya bila Allah nak turunkan bala. Takut juga sebab visibility tak berapa clear. Apa-apa pun alhamdullilah selamat sampai ke hotel.


 Jom ke Madain Saleh
 Kawasan Madain Saleh
Suasana Madain Saleh
Suasana Madain Saleh
  Naik helicopter pun boleh
  Group photo di batu bentuk gajah
  Stesen keretapi lama
  Posing tepi batu
 Group photo lagi
 Lunch nasi arab - sedap
Jom makan nasi arab dan minum pepsi


 
4) Hop On Hop Off (HOHO)
Ini merupakan salah satu tarikan terbaru di Madinah. Bukan big city kat Europe dan KL je ada HOHO ini, di Madinah pun ada. Tambang SR40 seorang dan boleh pusing satu Madinah as route yang telah ditetapkan. Ada 11 stop keseluruhannya dalam bus route dan kita boleh stop di mana-mana yang kita hendak. Kami geng-geng Mina cuba jugalah HOHO ini. Kami naik selepas asar, stop solat Maghrib di Jabal Uhud sambil menikmati keindahan Jabal Uhud di waktu malam. Siang dah pernah pergi dengan pakej tapi panas di siang hari. Kami juga stop di AlNoor Mall mencuci mata sambil pekena Cinnabon. Cinnabon lagi. Saje makan ringan sebab heavy dinner boleh makan buffet di hotel. Oklah agak berbaloi juga HOHO ini walaupun ada certain place yang pakej atau muasasah dah pernah bawa. Tapi kalau nak tengok Madinah Al-Munawarah bandar yang bercahaya di waktu malam ini apa salahnya. Perkhidmatan bas sehingga jam 11.30 malam, kalau terlewat balik baik taxi lah.

 Jom Hop On Hop Off
 Enjoy naik bas
 Bukit Penembak di waktu malam
 Bukit Uhud di waktu malam
Pekena Cinnabon dulu

 
5) Bershopping
Antara aktiviti yang popular di Madinah ialah bershopping lah apa lagi. Kami akan pulang ke Malaysia melalui Madinah maka ini lah kesempatan untuk membeli souvenir sebelum balik. Banyak kedai yang menarik di Madinah compare dengan Mekah. Kena rajin explore sebab macam-macam shop dan pasar ada di sini. H&M pun ada. Jubah-jubah pun banyak pilihan. Kedai-kedai kurma pun banyak, harga berpatutan dan segar. Kami lebih berminat membeli sejadah iaitu sejadah raudhah sebagai kenangan. Ada 2 kedai yang famous menjual sejadah raudhah ini iaitu brand al-rawda (kedainya terletak di ground floor Oberoi hotel, Taibah Commercial Centre dan airport pun ada), lagi satu brand madina made yang boleh didapati di Madina Gift Shop depan pintu berhampiran Taibah Commecial Centre dan beberapa tempat lagi termasuk di Bukit Uhud). Dua brand ini inshaAllah yang original dan berkualiti. Sejadah ini memang best tambahan pula kalau kita letakkan sedikit perfume raudhah so terbayang-bayang lah kenangan di ruang raudhah Masjid Nabawi ini.

 Taibah Commecial Centre
 Kedai Kurma pun ada
 Starbucks dan H&M
 Kedai-kedai kebab
Hasil shopping di Madinah

1 comment:

  1. Salam..sejadah raudhah yg dijual set warna hijau & merah tu harga berapa riyal ye?

    ReplyDelete