Wednesday 14 August 2019

Day 1 : KL - Shanghai

Flight ke Shanghai pada jam 10 pagi dan ini bermakna kami kena bergerak dari Melaka selewat-lewatnya jam 5 pagi. Seperti dirancang, jam 5 pagi kami berlima sudah memulakan perjalanan dari Melaka dengan sebuah kereta. Kali ini kena guna kereta yang paling besar lah sebab 5 passengers dan bag-bag lagi. Thanks Puteri as planner merangkap AJK pengangkutan sekali. Kereta kami parking terus di KLIA Zone B. Mudah je tapi parking mahal sedikit. Bayar tong-tong oklah.

Sampai di KLIA jam 6.30 pagi, terus drop luggage sebab dah web check in dan solat subuh dulu sebelum ke departure hall. Sebelum boarding sempat lagi kami mengalas perut. Ingat nak makan ringan-ringan, sekali besar pula portion sandwich O’briens ini. Makan je lah. Alas perut konon.
Alas perut dulu
MH 388 ready to go...

Stroller tinggal luar ya Orked

Urusan boarding berjalan lancar dan kami berlepas on time. Dalam flight pun tak ramai orang so kami dapat satu row seorang. Layan movie, makan dan tidur selama 5 jam ini. 2 jam terakhir sebelum tiba di Shanghai cuaca tak berapa elok, turbulence agak kuat. Hati rasa kecut je. Nak bercuti sangat, hadap jelah. Nasib baik entertainment MAS ini ada sediakan zikir so layanlah zikir Hafiz Hamidun ini.


Flight tak penuh pun
Layan zikir sebab flight goyang

Alhamdullilah, selamat touch down Shanghai Pudong airport pada jam 2 petang. Besar juga Pudong airport ini. Sebelum melalui immigration, all visitors kena register dan verify biometric data (kena scan 10 jari). Ada banyak kiosk machine yang disediakan  dan ada officer yang membantu. Rasanya ini macam requirement baru, dulu-dulu pergi (5 tahun lepas takde requirement ini).


Pudong Airport dari kejauhan

Scan jari dulu

Don't worry, Officer sini friendly and willing to help

Kena fill in Arrival Card sebelum ke kaunter immigration

Selesai urusan immigration dan collect luggage, sessi mencari shuttle untuk ke hotel pula. Kami turun di Terminal 2 dan shuttle di Terminal 1, so kena berjalan agak jauh. Follow je arahan bergambar yang diberikan oleh pihak hotel dan akhirnya jumpa juga shuttle area. Tunggu tak lama dan shuttle pun tiba. Perjalanan daripada airport ke hotel tak jauh lebih kurang 30 minit.


Jom naik bas ke hotel. Free je

Tiba di hotel, Puteri settlekan urusan check in, passport setiap seorang kena verify dan snap photo muka lagi untuk rekod. Kami diberi masa 1 jam (sendiri yang bagi) untuk naik ke bilik untuk solat dan rehat sebentar sebab jam 6 petang nanti akan ke Disneytown untuk survey-survey dan dinner. Dah datang jauh-jauh takkan nak duduk dalam bilik je kan.


Lobi hotel

Besar lobi...ada benda pink tepi tu pulak

Bilik yang best dan selesa

Tepat jam 6 petang, shuttle bergerak ke Disneytown. Disneytown ini kiranya macam area / taman sebelum masuk ke Disneyland lah. Tak perlu bayar apa-apa untuk masuk ke Disneytown ini. Oklah layan je photo Disneytown ini dan dinner kami malam pertama.


Otw ke Disneytown...jauh juga jalan dari bus parking area

Disneyland Castle...jauh lagi tu

Jadi budak-budak sekejap

Disneytown

Besar si Donald Duck ni

Kedai-kedai di Disneytown
Dinner di sini

Lazat

The only halal restaurant at Disneytown / Disneyland

Beli food kena guna kad so beli dan top up kad dulu
Sambung shopping pulak

Macam-macam ada tapi mahal...beli fridge magnet je lah
Hello Shanghai
Perut dah kenyang dan dah puas jalan jom balik bilik...kita tidur dan rehat. Esok awal-awal pagi ada misi yang penting...

No comments:

Post a Comment