Tuesday 8 August 2017

Day 1 : Melaka - KLIA2 - KKIA - Kundasang

Flight ke Kota Kinabalu pada jam 7.50 pagi. So kena gerak jam 3.00 pagi. 3 kereta dari Melaka dan 2 kereta dari Muar. Lebih kurang jam 5.00 pagi kami tiba di KLIA2. Parking kereta di KLIA2 je untuk memudahkan tapi rate mahal lah lebih kurang RM46 per day.
Sebahagian daripada peserta rombongan
Siap semua check in, solat subuh dan terbang ke KK on time. Alhamdullilah semua berjalan lancar dan tiba di KK International Airport (KKIA) pada jam 10.30 pagi. Urusan beg selesai, kami terus ke kereta sewa yang telah sedia menunggu di Airport.
Antara kereta yang disewa. Satu lagi kereta innova
Bila semua dah settle, kami menuju ke destinasi pertama iaitu ke Jambatan Tamparuli yang jaraknya lebih kurang 1 jam daripada airport. Sebenarnya Jambatan Tamparuli ni terletak dalam perjalanan ke Kundasang. Jambatan Tamparuli ni kan terkenal dalam lagu di Sabah. So better la kita stop tengok macam mana jambatan yang famous ni. Tiba je di Jambatan Tamparuli, kami berselfie lah sekejap sambil berjalan-jalan di atas jambatan tu. Goyang juga jambatan tu.
Model Jambatan Tamparuli

Laluan kereta di bawah

Goyang jambatan ni...kalau tak gayat oklah
Selepas itu, kami singgah di masjid yang tak jauh daripada jambatan tamparuli untuk solat jamak zohor dan asar. Masjidnya agak besar tapi pagar masjid kena sentiasa tutup supaya anjing tak masuk.
Masjid Tamparuli. Sila tutup pintu nanti anjing masuk
Next destination pulak kami akan stop di pekan Nabalu untuk makan tengahari tapi tiba di pekan tu takdelah tengahari sangat iaitu lebih kurang dalam jam 3 lebih. Waktu tu dah start berkabus sepanjang perjalanan. Ada beberapa kedai muslim di Nabalu so boleh lah alas perut di situ. Selepas makan, kalau ikut plan nak singgah sebentar di Kinabalu Park tapi memandangkan dah agak lewat so kami terus je check in di homestay.

Kedai Muslim di Nabalu
Makan apalah tu ramai-ramai

Pekan Nabalu. Stop on the way ke Kundasang

Tiba di homestay permandangan sangat cantik. Boleh nampak Gunung Kinabalu tapi waktu tu awan dah tebal.

View daripada homestay
Salah satu homestay yang disewa

Tenangnya...

Selesai urusan check in, kami ke Pekan Kundasang untuk beli apa yang patut untuk makan malam. Kami beli ayam, hotdog, sayur, jagung, sayur-sayur untuk dimasak dan buat BBQ.

Jom shopping

Banyak sayur segar

Macam-macam ada
On the way balik dari shopping....Nampak gunung kinabalu

Malam tu kami berBBQ di homestay. Memang ada disediakan peralatan untuk memasak dan BBQ, so sangat mudah. Lepas makan, semua tidur awal sebab esok akan penuh aktivitinya.
Nasi, tomyam sayur, ayam bakar, hotdog & meatball for dinner

Mak & abah makan ditemani bulan