Monday 4 December 2017

Day 2 : Scenic World Blue Mountain (11 May 2017)

Hari ke-2 ini program agak santai. Pagi masak dulu untuk breakfast dan rebus ketupat segera untuk lunch nanti. After breakfast, drive ke Scenic World Blue Mountain yang tidak jauh dari homestay. Kurang dari 10 min dah sampai. Tiket sudah dibeli online dengan harga AUD199.50 untuk 5 orang.


All day pass ini boleh guna sepuas-puasnya untuk naik cable car, skyway dan train. Trainnya unik sebab among the steepest train in the world. Mula-mula naik kecut juga perut sebab tak biasa dengan aktiviti yang merembeskan adrenalin macam itu. Tapi train itu tidaklah selaju roller coaster cuma agak curam je. Tiba di sana agak awal pagi, so tak ramai lagi orang. Taknak cerita panjang so layan je lah photos di Blue Mountain ini.

Entrance to Scenic World Blue Mountain
School trip

Exercise sikit

The steepest train katanya

Nampak tak belakang tu?

Cable Car


Sky Way
Three Sisters di belakang tu



Selepas puas berjalan-jalan di Blue Mountain, hari masih awal lagi. Google tengok apa lagi yang menarik. Jumpa  apple farm yang jaraknya lebih kurang sejam dari Blue Mountain iaitu di Bilpin. Kalau ikut season apple picking macam dah habis tapi hari itu cuba nasib jugalah mana tau kalau lagi apple picking activity lagi. Teringin juga nak bergambar di pokok apple. Tapi malangnya bila tiba di Bilpin apple dah habis season sebab dah nak dekat winter. Yang ada jual buah-buah yang sudah dipetik. Selepas beli apple sebaldi, terus gerak balik ke homestay dan singgah di Coles beli seafood untuk dimasak makan malam.


Lelong
Balik homestay, makan nasi impit dengan sambal seafood (late lunch). Selepas makan, round-round pekan Katoomba shopping di Big W. Beli correlle lah apa lagi. Malam balik dinner dan tidur...

Sambal Seafood in the making

Yeah dinner

Shopping Correlle...AUD 89 for 16 pcs set

No comments:

Post a Comment