Sunday 26 March 2023

Percutian keluarga ke Surabaya Bromo (15-18 Sept 2022)

Salam semua, kali ini nak share kisah percutian keluarga ke Surabaya Bromo Indonesia selama 4 hari 3 malam. Ini merupakan percutian keluarga pertama ke luar negara post covid pandemic. Kali ini kami ambil kesempatan bercuti sempena long weekend cuti Hari Malaysia. Sambut hari Malaysia di Indonesia pula hehe. Peserta rombongan seramai 8 dewasa dan 1 orang kanak-kanak. Ini merupakan kali kedua saya ke Surabaya Bromo, boleh refer blog Bromo di page-page belakang. Bezanya yang pertama kali itu ada aktiviti hiking di Kawah Ijen dan kali ini tidak masuk sekali sebab ramai warga emas dan ada penambahan tempat-tempat lain juga.

Belanja teaser photo Bromo dulu....


Untuk tiket flight, kami ambil Air Asia sebab itu jelah yang paling murah. MAS sangat mahal sampai dekat RM2k untuk seorang. Air Asia dapat lebih kurang RM 7 ratus lebih seorang tapi tak masuk luggage. Luggage untuk ke Surabaya ini mahal ya so pandai-pandai lah nak hand carry ke macam mana.

Rate untuk luggage KL - Surabaya (one way)

Settle flight, kita cari ground package pula. Saya ada minta beberapa quotation termasuk dari ejen yang lama tapi yang terbaik adalah dari Javanation Trip. Package tidak termasuk hotel dan makan sebab nak pilih hotel dan makan sendiri. Details package seperti berikut dan kita boleh request based on our preference. Boleh contact saudara Burhan atau visit FB Javanation Trip for details. Total cost ground trip kami untuk 8 dewasa dan 1 kanak-kanak ialah INR 13,150,000 (lebih kurang dalam RM 4000)

Program kami untuk 4 hari 3 malam


Untuk hotel pula, saya booking sendiri di Agoda dan booking melalui shopback untuk dapat cashback dan juga point dari Agoda. Details hotel seperti di bawah :

15/9/2022 - Jambuluwuk Convention Hall & Resort Batu
16/9/2022 - Cemara Indah Hotel Bromo
17/9/2022 - Hotel Sinar 2 Airport Surabaya

Bila travel oversea ini, insuran jangan lupa ya. Penting untuk perlindungan jika berlaku apa-apa. Macam biasa saya ambil Etiqa 360 dari ejen insuran terbaik Puan Noha. Boleh pm FB Noha MdSupian jika nak dapatkan info segala jenis insuran.

Untuk travel requirement ke Indonesia post pandemic ini ada syarat-syarat ya. Kena complete vaksin sekurang-kurangnya dua dos bagi dewasa dan kanak-kanak 1 dos pun dah ok. Tak kisah vaksin jenis apa yang penting dah complete vaksin. Kena tunjuk mysejahtera punya vaksin cert waktu di Immigration Indonesia nanti. Sebelum terbang ke Indonesia. sila download awal-awal apps Peduli Lindungi dan completekan segala maklumat yang diperlukan. Peduli Lindungi ini macam apps mySejahtera. Waktu check in flight di Malaysia lagi, ground officer akan check dan pastikan kita dah download apps Peduli Lindungi. Traveling requirement ini sentiasa berubah-ubah so pastikan alert dengan syarat-syarat terkini. Mungkin waktu anda membaca blog ini sudah tidak perlu lagi apps Peduli Lindungi ini.

Apps Peduli Lindungi yang perlu didownload lebih awal


Antara persediaan lain ialah jangan lupa tukar duit dari RM ke Rupiah jangan ke Rupee pula. Waktu kami tukar conversion rate lebih kurang RM310 = 1 juta INR. Zaman ini ringgit jatuh so tukar saja lah. Universal plug juga jangan lupa sebab plug point di Indonesia lain dari Malaysia cuma kalau bernasib baik hotel ada sediakan plug socket yang universal.

Jom juta-juta Rupiah

Ok settle semua persediaan jom kita ke Indonesia. Kita tengok apa yang ada di Bromo Surabaya di page sebelah.

No comments:

Post a Comment